- VI TOK MOT TIL OSS, OG SATSET PÅ BYGDEN VÅR
Line Roksvåg og Else-Mari Kruse utenfor butikken Joker Vestsmøla.
FOTO: Privat / Joker
For omtrent et år siden var Joker Vestsmøla på et Merkur-seminar, der de fikk høre om konseptet høyteknologisk butikk og «fremtidsbutikken». De ble virkelig imponert, men fikk ikke muligheten til å prøve konseptet. – En dag fikk vi en telefon fra øverste hold om et pilotprosjekt. Da var eventyret i gang, forteller Line Roksvåg, en av eierne av Joker Vestsmøla. I oktober skal de åpne butikken offisielt med den nye driften.
Joker Vestsmøla hadde en stor drøm om å få beholde butikken i bygden. De ansatte la ned enorm innsats, energi og penger for å følge drømmen – og endelig var de et steg nærmere.
– «Idioter» som vi var, visste vi lite om hvordan man skal drive butikk. Vi har ikke utdannelse i butikkfaget. Nå er vi utrolig stolte over oss selv, og ser enda mer lyst på fremtiden, forteller Roksvåg.
Drømmen som vokste
Joker Vestsmøla er et aksjeselskap, eid av Line Roksvåg og Else-Mari Kruse. De er to faste ansatte sammen med Line og Else-Mari, i tillegg til tre skoleungdommer som jobber regelmessig.
For omtrent et år siden var Line og Else-Mari på et Merkur-seminar, der de fikk høre om «fremtidsbutikken» og RMA-teknologi for første gang.
– Det virket helt fantastisk, og vi som egentlig hadde bestemt oss for at vi «bare» skulle drive butikken så godt vi kunne frem til det ikke gikk mer, ble tent på idéen. Vi snakket med de i systemet over oss, men de mente at dette konseptet ikke var helt klart for Joker ennå.
Line Roksvåg og Else-Mari Kruse i butikken.
FOTO: Privat / Joker
Dagen alt endret seg
En dag fikk Line og Else-Mari en telefon som skulle endre hverdagen totalt.
– Det kom en telefon fra øverste hold, om at Joker var i gang med et pilotprosjekt. De spurte om vi fortsatt var interessert. JA, gjett om! Sier en engasjert Roksvåg.
Dette ga muligheten til å drømme videre.
– Grunnen til at vi mener at dette konseptet er gull for oss, er at vi får tak i kunder som vi ikke har hatt tidligere - mye grunnet åpningstider. Det å kunne handle når man vil på døgnet gir en frihet, sier Roksvåg.
Joker Vestsmøla holder til i Råket i Smøla kommune.
FOTO: Privat / Joker
Friheten til å velge
– Vi har også mye turister i nærheten. Siden vi bor på ei øy uti havgapet, der man er avhengige av å ta ferga, så er det alltids greit å handle når man kommer frem uten å måtte tenke på «når stenger butikken?», sier Roksvåg.
Joker Vestsmøla har hatt en god støttespiller i Mat-Norge, for å forstå teknologien og drive butikken.
– Samarbeidet med Mat-Norge har vært uproblematisk, de er på tråden med en gang vi lurer på noe, og snakker med et språk vi «uteknologiske» forstår, sier Roksvåg.
I oktober skal de offisielt åpne butikken med den nye driften, og de gleder seg til fortsettelsen. Roksvåg er motivert for at dette skal gi kundene en ny, og bedre, hverdag.
– Vi tror dette kommer til å gjøre bua til en plass der du får friheten til å handle som du vil. En plass der du møter oss i kassa som vanlig, får et vennlig «hei» mellom reolene før du skanner varene dine selv, eller en butikk der du kan være alene uten innblanding. Vi blir et ALT, sier Roksvåg avslutningsvis
Camilla Haugland
Kommunikasjon Mat-Norge
FOTO: Privat / Joker
For omtrent et år siden var Joker Vestsmøla på et Merkur-seminar, der de fikk høre om konseptet høyteknologisk butikk og «fremtidsbutikken». De ble virkelig imponert, men fikk ikke muligheten til å prøve konseptet. – En dag fikk vi en telefon fra øverste hold om et pilotprosjekt. Da var eventyret i gang, forteller Line Roksvåg, en av eierne av Joker Vestsmøla. I oktober skal de åpne butikken offisielt med den nye driften.
Joker Vestsmøla hadde en stor drøm om å få beholde butikken i bygden. De ansatte la ned enorm innsats, energi og penger for å følge drømmen – og endelig var de et steg nærmere.
– «Idioter» som vi var, visste vi lite om hvordan man skal drive butikk. Vi har ikke utdannelse i butikkfaget. Nå er vi utrolig stolte over oss selv, og ser enda mer lyst på fremtiden, forteller Roksvåg.
Drømmen som vokste
Joker Vestsmøla er et aksjeselskap, eid av Line Roksvåg og Else-Mari Kruse. De er to faste ansatte sammen med Line og Else-Mari, i tillegg til tre skoleungdommer som jobber regelmessig.
– Vi er kvinner, vi er mødre – med et brennende ønske om å beholde butikker i bygden vår. Vi har lagt ned utallige timer og penger i dette, og har investert flere millioner i denne drømmen, sier Roksvåg.
For omtrent et år siden var Line og Else-Mari på et Merkur-seminar, der de fikk høre om «fremtidsbutikken» og RMA-teknologi for første gang.
– Det virket helt fantastisk, og vi som egentlig hadde bestemt oss for at vi «bare» skulle drive butikken så godt vi kunne frem til det ikke gikk mer, ble tent på idéen. Vi snakket med de i systemet over oss, men de mente at dette konseptet ikke var helt klart for Joker ennå.
Line Roksvåg og Else-Mari Kruse i butikken.
FOTO: Privat / Joker
Dagen alt endret seg
En dag fikk Line og Else-Mari en telefon som skulle endre hverdagen totalt.
– Det kom en telefon fra øverste hold, om at Joker var i gang med et pilotprosjekt. De spurte om vi fortsatt var interessert. JA, gjett om! Sier en engasjert Roksvåg.
– Vi tok noen dansetrinn på bakrommet, og kontaktet vår Merkurkonsulent. Så var eventyret i gang! Vi er en liten butikk, og er så heldige at vi kunne få 50% støtte fra Merkur. Uten de hadde ikke dette vært mulig, da investeringen blir på over 1 million, legger hun til.
Dette ga muligheten til å drømme videre.
– Grunnen til at vi mener at dette konseptet er gull for oss, er at vi får tak i kunder som vi ikke har hatt tidligere - mye grunnet åpningstider. Det å kunne handle når man vil på døgnet gir en frihet, sier Roksvåg.
Joker Vestsmøla holder til i Råket i Smøla kommune.
FOTO: Privat / Joker
Friheten til å velge
– Vi har også mye turister i nærheten. Siden vi bor på ei øy uti havgapet, der man er avhengige av å ta ferga, så er det alltids greit å handle når man kommer frem uten å måtte tenke på «når stenger butikken?», sier Roksvåg.
Joker Vestsmøla har hatt en god støttespiller i Mat-Norge, for å forstå teknologien og drive butikken.
– Samarbeidet med Mat-Norge har vært uproblematisk, de er på tråden med en gang vi lurer på noe, og snakker med et språk vi «uteknologiske» forstår, sier Roksvåg.
I oktober skal de offisielt åpne butikken med den nye driften, og de gleder seg til fortsettelsen. Roksvåg er motivert for at dette skal gi kundene en ny, og bedre, hverdag.
– Vi tror dette kommer til å gjøre bua til en plass der du får friheten til å handle som du vil. En plass der du møter oss i kassa som vanlig, får et vennlig «hei» mellom reolene før du skanner varene dine selv, eller en butikk der du kan være alene uten innblanding. Vi blir et ALT, sier Roksvåg avslutningsvis
Camilla Haugland
Kommunikasjon Mat-Norge