VANSKELIG Å VÆRE TYV I EN BUTIKK MED RMA-TEKNOLOGI

11.10.2023

Den siste tiden har det vært flere medieoppslag hvor butikkeiere trekker frem problemer med stjeling i de selvbetjente kassene.

RMA-butikkstyring introduserte i 2022 helt nye metoder for håndtering av tyveri ved å kombinere teknologi og innsikt. Dette sikrer bedre kontroll, mer målrettede tiltak og kostnadseffektivitet.

– Vår erfaring med RMA-teknologi viser at tyveri er mindre utbredt i butikker som bruker vår løsning, uttaler Einar Uvsløkk , CDO i Mat-Norge.

RMA-Teknologi, nye vektertjenester

RMA, som står for Retail Multi Automation, er en avansert teknologi som blant annet inneholder pålitelige løsninger for å jobbe med tyveri i detaljhandelen.

Han påpeker at tradisjonelle kontrollmetoder har dårlig effekt. For eksempel, ved stikkontroller i selvbetjeningskasser finner de i snitt avvik i bare 1 av 200 tilfeller.

– Å drive med tradisjonell kontroll med stikkprøver har vist seg å være ineffektivt, samtidig som det skaper en dårlig kundeopplevelse. Det kan være flaut for kunden, ansatte er usikre, det skapes kø, mer arbeid og kunden forlater butikken med en negativ opplevelse, sier Uvsløkk .

RMA-teknologien overvåker transaksjoner og gjør det enkelt å avdekke tyveri på en helt ny måte. Da kan butikkansatte skille mellom bevisste og ubevisste feil av kunden, og dermed redusere sjansene for misforståelser og ubehagelige konfrontasjoner.

RMA-teknologien gjør at man løpende kan kontrollere alle som handler uten å kompromittere handleopplevelsen, man må huske at 97-99,5% av kundene stjeler ikke.     

Kontroll på en helt ny måte

Dersom det likevel kommer tyver som ønsker å stjele fra en butikk med RMA-teknologi vil de raskt møte på utfordringer.

Med RMA-teknologien får butikken kontroll på tyveri på en helt ny måte, nå er det ikke lenger antagelser eller subjektive vurderinger.

Nå kan den enkelte butikk analysere svinn, tyveri og målrettet ta tak i de kundene som gjør noe galt, og ikke alle de andre kundene som er ærlige.

– Det også slik at det skal være lov å gjøre feil, det er ufarlig, understreker Uvsløkk

God kundeopplevelse

Med over 80 butikker utstyrt med RMA-teknologi i by og land over hele Norge har Mat-Norge gode erfaringer på at teknologien fungerer, og butikker med Mat-Norge sin teknologi har mindre tyveri enn butikker uten.

– Vår teknologi er designet for en friksjonsfri handleopplevelse for kunden, samtidig som den gir optimal kontroll og sikkerhet for butikken, forteller Uvsløkk.

Han er fast bestemt på at kundene fortjener den beste opplevelsen, og at butikkeierne fortjener trygghet. RMA-teknologien leverer begge deler.

Et annet viktig element, er også er at butikken kan velge om man vil konfrontere kunden der og da, eller om kunden skal bli kontaktet i etterkant. Dette da også av sikkerhet for ansatte. 

– Mat-Norge har spesialteam som hjelper butikkene om de ønsker det, forklarer Uvsløkk avslutningsvis.

Kommunikasjonsansvarlig Mat-Norge,
Ida Amalea Furseth