Utvikler «Sound design» for høyteknologiske dagligvarebutikker

I London så sitter Andrea Lindal (19) og jobber for Mat-Norge med funksjonell lyd-design av høyteknologiske dagligvarebutikker. Andrea forsker og utvikler lyder hvor målet er å ta brukeropplevelse i dagligvarebutikk til et helt nytt nivå.

Tradisjonelt så har det vært liten eller ingen fokus på lyd i butikkene, og lyd i butikk har primært vært adopterte industri-lyder.

I desember var Andrea i den originale konseptbutikken Nærbutikken Hegna Landhandel hvor all forskning og utvikling forgår, for å teste og prøve ut ulike former, prosesser for funksjonell lyd-design.

Klikk på bilde om du har lyst til å høre en tidlig versjon av arbeidet som nå pågår.   Sound designpng

I tillegg til å jobbe for Mat-Norge studerer Andrea ved British and Irish Modern Music Institute i London, hvor hun utdanner seg som lyd-ingeniør og musikk produsent, i tillegg til at hun alt nå begynner å få en lysende karriere som artist, under artistnavnet Andrea!

Som en del av dette arbeidet jobber Mat-Norge også med støy - lydforureining som i dag er en generell utfordring i Norge, hvor det i mange butikker er for mye unødvendig støy, både som følge av tekniske installasjoner og utstyr, men også utforming av butikklokaler mv. Et arbeid som også kan ha stor innvirkning på energiforbruket i fremtidens butikker.

Folkene bak Mat-Norge utviklet den første høyteknologiske dagligvarebutikken i Norge, hvor det nå er flere butikker i full drift rundt i Norge, som allerede kan vise til svært gode resultater bl.a når det gjelder kundeopplevelse, og da før arbeidet med lyd-design og støy i butikk startet opp.

Nærbutikken Hegna Landhandel er allerede kjent for å gi en unik handleopplevelse ved å kombinere avansert teknologi og en lidenskap for å stadig forbedre. Siden dørene åpnet seg i 2018, har butikken utmerket seg nasjonalt som Norges første høyteknologiske dagligvarebutikk. Dette er takket være de tre hovedpilarene "tilgjengelighet, vareutvalg og opplevelse", og nå vil vi utforske enda en type innovasjon som tar opplevelsen til et helt nytt nivå; lyd-design.

Du tenker kanskje ikke over alle lydene man hører hele tiden. Dette er fordi vi er programmert til å ha selektiv hørsel. Lyd er rundt oss, fra kvitteringslyden du hører når du trykker grønt på kortleseren ved betaling, når du panter en flaske eller scanner varene på kassa. Opplevelse og miljø er et viktig satsningsområde for fremtidens høyteknologiske butikk, og vil på sikt skille seg ut nok en gang med sin kjente særegenhet.

Og så får vi legge til at dette arbeid vil ta tid, her er det mange ting som må jobbes med, når vi også tar inn støy – lydforureining og energibruk, før vi helt eller delvis kan implementere lyd-designe,  på en god og unik måte, som gir velbehag.

Det pågår mye spennende forskning og utviklingsarbeid i Mat-Norge, og selskapet har ingeniører innenfor flere fagfelt, i tillegg til pedagoger og kunstnere!