Tryggere dagligvarehandel med RMA-teknologi!
Av Katrine Kværna
internship-student ved Universitetet i Sørøst-Norge - USN
Plutselig kom det en
hyggelig stemme som sa "kjære kunde nå er det litt mange i butikken, fint om du kan vente litt!" Slik jobber selvbetjente butikker som bruker RMA-Teknologi. Som mange har fått med seg er
Hegna Landhandel "fødestad for Noregs første høgteknologiske daglegvarebutikk".
Da korona traff Norge for fullt, hadde denne butikken teknologi som gjorde
den tryggere for kunder og ansatte! Denne teknologien er nå rullet ut i flere
butikker i Norge forteller Hans Olav Bakås daglig leder i Mat-Norge .
Teknologien RMA-Butikkstyring gir en del muligheter som du ikke finner i tradisjonelle butikker, den gir også hjelp i arbeidet med å forebygge, og bekjempe korona.
Trygghet for kundene
Så langt vi ser i dag er menneskene de største smittebærerne for pandemien. I
butikkene som bruker RMA-Butikkstyring finner vi flere områder hvor teknologien
bidrar i bekjempelsen av pandemien, og noen av disse områdene er:
- Reduksjon av berøringspunkter mellom ansatte og
kunder. Uten kassabetjening i en kasse fjerner man ca. 2000 kontaktpunkt på en
dag (f.eks. 250 kunder x 8 varer)
- Disse butikkene har en helt annen kontroll på
kundestrømmen i butikken og kan enkelt følge med på, og regulere hvor mange
kunder som kommer inn- og oppholder seg i butikken samtidig
- Butikkene har også åpent 24/7, som gjør at
kunden kan spre handelen sin til tider av døgnet hvor det er lav kundetetthet.
- De ansatte er i butikken 20 – 25% av butikkens
åpningstid, noe som gir mindre eksponering for smitte både for ansatte og
kunder (resterende 75-80% jobber ansatte fra andre lokasjoner med minimal eller
ingen smitterisiko)
- Ansatte kan fjern-betjene butikken, selv om de
har symptomer på sykdom, da betjeningen kan forgå fra hjemmekontor (forutsatt at de
føler seg i form til det). I tradisjonell betjent butikk så ville ansatt vært forhindret fra å jobbe pga smitterisiko.
- Butikkene har også god tid til hjemlevering da de ansatte ikke er avhengig av å være fysisk i butikken
Disse effektene har mange blitt oppmerksomme på, og vi ser en
del kundegrupper bevisst velger butikker med dette konseptet. Det må allikevel
legges til at en studie fra EPSI Rating viser at dagligvarehandelen generelt får
gode tilbakemeldinger på hvordan de har håndtert den utfordrende koronakrisen,
sammenlignet med andre bransjer.