Stort engasjement for høyteknologisk Jokerbutikk på Storjord

Ordfører Britt Kristoffersen Løksa gratulerer Øyvind Johansen med høyteknologisk Jokerbutikk før hun klippet snoren og erklærte butikken for døgnåpen.

Lørdag 12. juli tok Joker Storjord et viktig skritt inn i fremtiden da Øyvind Johansen kunne invitere til døgnåpen Jokerbutikk. -Dette er et løft for bygda og for oss i butikken, og vi er stolte av vi nå har åpnet en bærekraftig butikk for fremtiden, sa en tydelig fornøyd Øyvind Johansen.

Det var kommunens ordfører, Britt Kristoffersen Løksa, som klippet snoren og formelt erklærte den høyteknologiske butikken for åpen. Det var også gratulasjoner og hilsen fra Søren Solvang, som representerer Merkur-programmet, som er Kommunaldepartementets kompetanse- og støtteordningsprogram for utkantbutikker. 

Joker Storjord er lokalisert i Hamarøy kommune i Salten, Nordland. Butikken er et sentralt treffpunkt i bygden, og har også tilleggstjenester som kaffekrok, lokale varer, drivstoff og el-ladere, som er tilgjengelig døgnet rundt. Joker Storjord ligger også «på» E6, som har en betydelig trafikk og som gir butikken nye muligheter for økt handel til alle døgnets tider.

-Vi har sett frem til denne dagen med stor spenning, og vi er glade for å kunne ta det neste steget i vår omfattende satsning med butikken, forteller Øyvind Johansen stolt.

IMG_18611jpg

Butikken kunne feire 10 års jubileum 1. mars i år. Johansen forteller at butikken har vært gjennom en betydelig endring og ombygging de disse årene, fra å være en ICA Nær butikk, via Matkroken og til nå å være en høyteknologisk Joker butikk. De siste årene er hele butikken pusset opp, og alt av inventar og utstyr er skiftet ut.

Stort engasjement for utvikling og nyskaping

Johansen selv er engasjert i en rekke lokale virksomheter utenom butikken, og er alltid interessert i utvikling og forbedring. Han er bonde, og hans engasjementer spenner fra blomster, begravelsesbyrå, eiendom, maskinentreprenør, fiskeforedling, regnskapskontor, vannverk, hytteservice i tillegg til organisasjonsliv og politisk engasjement.

-Det neste skrittet for butikken var å investere i digitale løsninger, og vi har nå fått en høyteknologisk butikk med bruk av RMA-teknologi fra Mat-Norge. Vi vet at åpningstider og tilgjengelighet er viktig for alle våre kundegrupper, både fastboende, hytte- og fritidsboende og forbipasserende. Vårt fremste konkurransefortrinn er nærhet til kundene våre, og å være et samlingspunkt for lokalbefolkningen. Nå kan de alle benytte seg av butikken døgnet rundt, og handle akkurat når de selv vil, forteller en engasjert Johansen.

IMG_1927jpg

Mange møtte opp til åpningen av høyteknologisk Jokerbutikk på Storjord, der det ble grillet og servert kake til alle fremmøtte.

-I tillegg blir det jo også en bedre arbeidssituasjon for oss, da vi ikke trenger å vente på at kundene skal komme, men i større grad sikre at de riktige varene er i hyllene når kundene kommer for å handle og å utvikle nye tilbud som vil komme våre kunder til gode, understreker han.

Johansen er interessert i tall og statistikk, og sier at det skal bli interessant å se hvordan handlemønsteret blir i butikken fremover.

Inn i fremtiden med gode støttespillere

Johansen forteller videre at det har vært en bratt og interessant læringskurve å drive butikk, og trekker frem Merkur-programmet som en viktig suksessfaktor for at de nå kan gjøre en investering for fremtiden.

IMG_19161jpg

Søren Solvang fra det statelige Merkur-programmet og butikkeier Øyvind Johansen forteller litt om samarbeidet, hvordan de døgnåpne butikkene fungerer og hvilke fordeler kundene har med det nye tilbudet.

-For oss har det vært utrolig viktig å få komme inn i Merkur-programmet og få tilgang til riktig kompetanse, dyktige mennesker og rådgivere og ikke minst et verdifullt nettverk. Det har vært minst like viktig for oss som tilskuddene, og virkelig gitt oss kunnskap og innsikt som vi har brukt i vårt utviklingsarbeid, understreker Johansen.

Søren Solvang i Merkur-programmet roser også Øyvind Johansen for hvordan de har jobbet med utviklingen av butikken.

IMG_18831jpg

-Øyvind og hans dyktige team har over flere år investert mye for å få en moderne og ny Jokerbutikk, og Øyvind var tidlig ute og meldte sin interesse da han fikk presentert muligheten for å tre inn i den digitale butikkverdenen gjennom Merkur-programmet. Joker Storjord er nå en aktiv deltaker i Merkur gjennom deltakelse på kompetansehevingsprogram og nettverksmøter, forteller en engasjert Solvang.

Imponert - skoleeksempel på gjennomføring

Hans Olav Bakås CEO i Mat-Norge har fulgt prosjektet tett, og er imponert over fremdrift og hvordan Øyvind Johansen og hans team har gjennomført prosjektet. Dette er et skoleeksempel på gjennomføring sier Bakås.    

Steinar B. Christensen
Kommunikasjon Mat-Norge