Joker Stugudal åpnet i høyteknologisk drakt: – Vi gjør dette for å sikre arbeidsplassene
An-Magritt Morset Hegstad har bygd stein på stein siden hun tok over butikken på Stugudalen på starten av 2000-tallet. Nå har butikken blitt høyteknologisk, og hun ser fram til å la kundene handle når det passer for dem.
31.05.2024
I Stugudalen i Trøndelag har det vært butikk i «alle» år.
– Jeg tok over etter konkursen i september 2004, og åpnet 1. juli 2005. Siden da har vi bygd stein på stein. Omsetningen har gått fra å ligge på fire millioner, til å nå være i underkant av 13 millioner, forteller den engasjerte butikksjefen, An-Magritt.
Hele veien har det blitt gjort investeringer, og i tillegg til dagligvarer finner du drivstoff og hurtiglader ved Joker Stugudal.
De selvbetjente kassene kom på plass i august i fjor, inngangspartiet har blitt overbygd og nye dører og vinduer er på plass. 31. mai var det også klart for offisiell åpning av butikken som høyteknologisk.
– Det har vært store investeringer, både med tanke på ENØK-tiltak og for å gjøre butikken høyteknologisk, men med støtte fra Merkur-programmet i to omganger, god støtte fra kommunen, og egne midler, så har vi fått det til, forteller hun.
– Veldig positive
Hun forteller om gode tilbakemeldinger på satsingen i Stugudalen.
– Vi er en liten bygd med mange hytteturister, og de er veldig positive. Noen lokale har vært bekymret for at ansatte ville bli sagt opp, men det er litt misforstått. Vi gjør dette for å sikre arbeidsplassene. Med støtte fra både kommunen og Merkur var det en «nobrainer» for meg som sitter på kostnadene å gjøre dette, sier An-Magritt.
Før hun bestemte seg for å gjøre butikken høyteknologisk med teknologi fra Liberty Now snakket hun med kolleger i Joker som også har satset på samspillet mellom mennesker og teknologi.
– Det var positive tilbakemeldinger fra dem, og jeg synes dette er veldig spennende. Verden går videre, og man må tørre å satse, sier hun.
Merkur-konsulent, Stig Olson var til stede under åpningen, og mener også at satsingen på høyteknologisk butikk i Stugudalen er riktig.
– Fleksibilitet
I tillegg til å drive butikk driver An-Magritt en stor gård med mange hester.
– Nå har vi god dekning med ansatte i butikken, men det har vært en stressfaktor rundt det å bemanne butikken og det å passe gården. Jeg regner med at teknologien vil gi oss mer fleksibilitet og mulighet til å fokusere på andre arbeidsoppgaver i butikken, forteller hun.
Nå håper hun at enda flere vil benytte seg av butikken i Stugudalen når butikken fremover er åpen fra klokken seks om morgenen til elleve på kvelden.
– Spesielt om sommeren har vi sett at en del har tatt i døren etter stengetid. Nå blir butikken mer tilgjengelig, sier An-Magritt som får tilbakemelding om at butikken betyr mye, både for fastboende og hytteeiere.
– Det er her folk møtes. Vi vant en interkommunal servicepris i slutten av 2023. Nesten 60 firmaer var nominert, og det er kundene som stemmer. Den prisen henger veldig høyt for oss, forteller hun.
Camilla Moen
Kommunikasjon, Liberty Now