Joker Fogn åpnet i høyteknologisk drakt: – Det er kjempekjekt

(f.v.) Kristoffer Østhus, Ivar Opsal, Gunhild H. Grønås, Øyvind Sandanger og Pål Rune Grønås. 

Da butikken på øya Fogn gikk konkurs var det fire innbyggere som bestemte seg for å gå sammen for å starte opp igjen butikken. Driften kom i gang igjen i 2015, og nå markerer de offisiell åpning av butikken som høyteknologisk og delvis selvbetjent.

01.06.24

Med forskjellige styrker som utfyller hverandre valgte Pål Rune Grønås, Kristoffer Østhus, Øyvind Sandanger og Ivar Opsal seg for å gå sammen og starte opp igjen butikken på øya Fogn i Stavanger kommune. Ivar sa opp jobben som kunderådgiver i bank for å flytte hjem og bli butikksjef, noe han var frem til Gunhild Hovda Grønås tok over i 2020.

– Det var veldig tungt å være uten butikk på denne lille øya uten fastlandsforbindelse. Vi mente at det måtte være mulig å drifte butikken her, og at forutsetningene ligger til rette. Det er et sosialt ansvar å opprettholde et tilbud, sier Pål Rune Grønås.

Siden de tok over driften, har de med hjelp av Merkur-Programmet kontinuerlig oppgradert butikken.

– Vi har brukt mye penger på å investere i mer miljøvennlig kjøl, solceller, og nå gjort butikken høyteknologisk. Disse investeringene hadde ikke vært mulige uten støtte fra Merkur-Programmet, sier han og forteller at de også har salg av drivstoff.

IMG_19321jpg

Mange tok turen for å få med seg offisiell åpning av Joker Fogn som høyteknologisk. 

Tilleggsomsetning

Joker Fogn har i to uker latt kundene handle når de selv ønsker, før det ble offisiell åpning og feiring lørdag 1. juni. Resultatet så langt har vært svært positivt.

– Utenom betjent åpningstid har vi i løpet av de to første ukene økt salget i butikken med nesten 200 000 kroner. Det er vi godt fornøyde med, og vi får masse positive tilbakemeldinger fra fastboende og hyttefolk. Det er kjempekjekt, slår han fast.

IMG_19291jpg

  Gunhild Hovda Grønås er glad for å kunne la kundene handle når det passer for dem. 

I perioden butikken holdt stengt måtte man beregne minst to timer for å handle dersom man ikke hadde tilgang til egen båt og måtte benytte kollektivtrafikk over til naboøya med fastlandsforbindelse

– Det er kritisk, men nå kan kundene handle akkurat når det passer for dem mellom klokken sju om morgenen og elleve på kvelden. Det var ønsket om utvidet åpningstid vi fikk tilbakemelding om da vi kjørte en spørreundersøkelse om hva som skal til for at kunder bruker Joker Fogn tidligere i år, forteller han.

Mye snakk om butikken

Han forteller om en fantastisk dugnadsånd på øya, og god innsats fra lokalbefolkningen for å komme i havn med den høyteknologiske butikken.

– Nå har vi fått testet butikken i to uker, og den har blitt godt tatt imot. Det har vært ekstremt mye snakk om butikken, og 17. mai-komiteen laget flere morsomme videoer som bygger opp under viktigheten av at fastboende og hytteturister bruker butikken, slik at vi kan holde den gående. Nå har vi fått se at systemet fungerer veldig bra, og vi gleder oss til veien videre, sier Pål Rune.


Kommunikasjon, Liberty Now
Camilla Moen