HER OMSETTES DET FOR 250 000 KRONER DAGEN, HØYTEKNOLOGISK BUTIKK GIR ENDA BEDRE TILBUD!

Snarkjøp Lyngør, eller Butikken og Pers Brygge Lyngør, har gjennom februar installert RMA-teknologi fra Mat-Norge. De har allerede vært i sving et par dager, kundene har fått testet teknologien og det har vært stor suksess så langt. Fredag 10. mars var det offisiell åpning, med masse folk, kake, kaffe og digital åpning. – Jeg hadde aldri drømt om at dette var mulig, sier butikkeier Per Gunnar Pedersen.

Mellom svaberg, nydelig sørlandsidyll og lukten av sjø finner du Snarkjøp Lyngør, lokalisert på en brygge i Lyngør, i Agder Fylke.

De får nå en av verdens mest avanserte teknologier for butikkstyring — samtidig som sjarmen i den gamle sørlandsbutikken er ivaretatt. Nå kan butikkeier Pedersen gi enda bedre service til kundene, med høyteknologisk butikk.

I 1991 ble vakre Lyngør kåret til Europas best bevarte tettsted

På vinteren er det kun 80 fastboende på Lyngør, men om sommeren invaderes Lyngør, som gjør at butikken kan omsette for svimlende 200-300 000 kroner om dagen.

Kundene kom vannveien for å være med på den offisielle åpningen:

IMG_2553JPEG


IMG_2554JPEG


– Utrolig lettvint

– Butikken i Lyngør er den eneste butikken i gamle Aust-Agder med dette konseptet, og jeg håper det blir til glede og nytte for alle kunder at tilgjengeligheten nå øker betraktelig, sier Pedersen, eier og driver av butikken.

I skrivende stund er det over 300 likes og 50 kommentarer på Facebook-innlegget om at butikken skal øke tilgjengeligheten.

IMG_2565JPEG

Det var til tider trangt om plassen når Per Gunnar Pedersen ønsket velkommen på åpningen, og fortalte historien om butikken og veivalgene han har gjort for fremtiden. Kundene heier på kjøpmannen, og han fikk stående applaus fra de mange kundene som hadde møtt frem.

 «Gratulerer og takk, Per Gunnar! Vi gleder oss over denne nyvinningen for hele Lyngør.»

«Veldig bra. Enda mer tilgjengelig»


IMG_2534JPEG

Pedersen har gledet seg til å åpne butikken for alvor. Han uttalte at han er fascinert over hvor enkelt alt har gått med installasjonen av utstyret, og teknologien fra Mat-Norge.

Dette er en butikk med en lang og fascinerende historie, som nå tas videre av en butikkeier som er opptatt av å tenke fremtid — både for seg selv og sine kunder.

Kjøpmannen kjenner butikken best 

Snarkjøp-kjeden er en landsdekkende kjede i rask vekst. Her er det ekstra fokus på å gi frihet til kjøpmannen.

– Vi er overbevist om at den lokale kjøpmann kjenner sin butikk, kunder og marked best, og tilpasser butikken deretter på best mulig måte! sier daglig leder i Snarkjøp-kjeden, Per Eivind Vik, som gjennom Mat-Norge tilbyr spesialutviklet teknologi for Snarkjøpsbutikkene.

IMG_2580JPEG

Fv. Roy Michaelsen fra det statlige Merkur-Programmet, Per Gunnar Pedersen kjøpmann og eier, Geir Inge Vik CFO i Snarkjøp-kjeden, Jesper Hofstad forretningsutvikler i Snarkjøp, Hans Olav Bakås CEO Mat-Norge og Per Eivind Vik CEO Snarkjøp.

Med god hjelp fra Merkur-programmet kunne også Snarkjøp Lyngør få i gang høyteknologisk drift.

Å bruke teknologien er avgjørende for å få til en forsvarlig helårsdrift, og nå utvides tilbudet til at butikken er åpen hver dag — også på vinteren.

– Satsingen på selvbetjent og døgnåpen drift av små nærbutikker er det beste eksempelet på den viktige rollen Merkur-programmet har i å fremme og drive innovasjonsprosjekt som distriktsbutikkene ellers ikke ville fått tatt del i, sier Roy Michaelsen fra Merkur-Programmet.

IMG_2561JPEG

Å følge drømmen

– Alt er nå på plass og alle kunder kan låse seg inn med eget betalingskort, Appe Pay, eller Fitbit Pay, alt fungerer! Jeg har fullstendig oversikt fra telefonen og kan styre alt i butikken, også kassene dersom noen trenger hjelp. Det er alltid en mulighet til å trykke på en knapp for å få hjelp. Jeg kan både se dere på kamera og prate med dere på høyttalere, forklarer butikkeier Pedersen til kundene.


IMG_2573JPEG

På åpningsdagen ble det en offisiell digital åpning av butikken, for å demonstrere hvor enkel teknologien er å bruke.

Automatikken ble satt i gang på øyeblikket av kjøpmann Per Gunnar Pedersen, hvorpå Roy Michalsen fra Merkur-programmet fikk det ærefulle oppdraget med å trykke på kjøpmannen sin telefon, som har RMA-teknologien tilgjengelig for å styre alt i butikken.    

CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås, er ydmyk av å få jobbe sammen med Pedersen, Merkur-programmet og Snarkjøp-kjeden rundt denne satsningen.

— Vi gir en frihet til kunder og butikkene, som vi nå skjønner betyr mer enn vi hadde anelse om i starten da vi startet arbeidet med utviklingen, sier Bakås avslutningsvis.

Redaksjonen Mat-Norge
Camilla Haugland