HAR INVESTERT FOR FREMTIDA
Ordfører Sara Sekkingstad klipper snoren til den nå høyteknologiske butikken.
Det er med stort engasjement de fastboende på Feste, Lygra og Myksvoll møtte opp for å ta del i den offisielle åpningen lørdag 12. august. Den snart 100 år gamle Nærbutikken Feste blir høyteknologisk. Dette har allerede skapt en stor forventning blant lokalbefolkningen.
– Gledet oss enormt til åpningen
Wenche, Andreas driv butikken sammen med mannen Hans Jakob Valle, som overtok etter faren som 24-åring i 1985, hvor nå tredje generasjon, sonen Andreas Valle også er sentral i driften.
Har investert for framtida
I møte med avisen Strilen har Wenche delt hvordan del hele startet:
Det var etter ei Merkur-samling i Trondheim i fjor haust, dei bestemte seg for å satsa på den nye løysinga. Og dei var ikkje dei einaste som blei tilrådde å gjera det, fortel Wenche.– Det handlar om å overleva for småbutikkar i distriktet. For vår del er omsetnaden veldig uføreseieleg fordi det er så stor forskjell på sommar og vinter, forklarer ho.
Når kundane no kan låsa seg inn og handla ved behov, trur dei handelen jamnar seg litt meir ut. Dessutan må ikkje dei sjølve jobba frå ni om morgonen til åtte om kvelden. – Men me kjem sjølvsagt til å vera her i den vanlege opningstida som før, seier dei.
– Mange har sett arbeidet i løpet av sommeren og spurt hva som
kommer. Både vi og kundene har gledet oss enormt til åpningen, forteller den
spente Andreas Valle.
På åpningsfesten var Vestlandsrevyen og lokale aviser til stede for å dekke begivenheten. Ordfører i Alver kommune Sara Sekkingstad deltok også, noe som understreker viktigheten av det nye tilskuddet til nærområdet.
Betyr mye for mange
– Vi har kun fått positive tilbakemeldinger. Vi både og tror dette betyr mye for både reisende og lokalbefolkningen, sier Valle.
Butikken som ligger rett nord for Bergen er omringet av mange
hytter og fritidseiendommer som sammen med båtturistene sørger for at
sommerhalvåret er en tid med mye aktivitet. Med en plassering på bryggekanten er
tilkomsten fra både land og sjø enkel.
– Takket være god hjelp av Merkur-programmet og RMA-teknologi fra Mat-Norge har vi nå god tilgjengelighet for både reisende og de lokale. Våre opplevelser med Merkur er alltid positive, forteller en fornøyd Valle.
Godt oppmøte både på land og sjø for å sjekke ut det nye tilskuddet.Overgangen til høyteknologisk drift betyr mye for butikken, med håp om økt omsetning og en mer fleksibel handelsopplevelse for kundene.
Selv om noen kunder har måttet tilpasse seg den nye teknologien, har de ansatte stått klare til å hjelpe, og tilbakemeldingene fra kundene har vært overveldende positive.
– Noen kunder sier de kun vil fortsette å handle når vi er selv er i butikken, men jeg tror nok de også vil bruke tilbudet utenom vanlig åpningstid, sier en lattermild Valle avslutningsvis.
De ønsker kundene sine velkommen for en hyggelig handel!
Ida Amalea Furseth
Kommunikasjon Mat-Norge