Europas nordligste fastlandskommune får høyteknologisk butikk

28.11.2023

Gamvik Handel, en livlig nærbutikk i Europas nordligste fastlandskommune, skriver et nytt kapittel i sin historie ved å transformere seg til en høyteknologisk butikk.

Drevet av Synøve og Torfinn Vassvik, har denne butikken allerede gjort et betydelig avtrykk i lokalsamfunnet og blitt kåret til Årets butikk i Troms og Finnmark.

Nå tar de steget videre og utvider tilbudet.

Høyteknologisk skifte

I dag markerer de en spennende milepæl med åpningen av den moderniserte butikken.

Den store åpningsdagen inkluderer et besøk fra ordføreren, snorklipping, og en festlig atmosfære med god mat og drikke.

– Både vi og kundene gleder oss skikkelig, forteller den spente butikksjefen Synøve.

Hun tror kundene vil sette pris på den nye teknologien, spesielt siden butikken tidligere ikke hadde mulighet å ha så lange åpningstider.

I et samfunn hvor fiskenæringen står sentralt er det fint for de å kunne handle når det passer dem.

– De er på jobb til alle døgnets tider, da er det fint at de slipper å kjøre flere mil for å gå på butikken, forteller Synøve.

Fremover vil butikken være bemannet i sine opprinnelige åpningstider, men være tilgjengelig for kunden mellom 06:30 – 23.

Knutepunkt for samfunnet

Butikken, sammen med fiskebruket, har vært essensielle for å bevare og styrke lokalsamfunnet.

Butikken har opplevd en betydelig vekst siden ekteparet overtok, med modernisering støttet av Merkur-programmet.

Synøve Vassvik bodde i Oslo og var ferdig utdannet bioingeniør da hun og mannen begynte å tenke på å få barn.

IMG_0225JPG

Butikksjef Synøve Vassvik smiler stort på åpningsdagen av den høyteknologiske butikken. Hun gleder seg til fremtiden.

De ville bo nærmere familien og ville at barna skulle vokse opp slik de selv hadde gjort. Dermed gikk flyttelasset nesten så langt nord som du kan nå, til Gamvik.

– Så kom den lokale butikken ut for salg i 2002. Og vi slo til! I en gammel klassebok jeg fant igjen fra da jeg var liten hadde jeg skrevet at jeg ville bli butikkdame når jeg ble stor, ler Synøve.

Og det ble hun. Nå, over 20 år senere, har deres innsats har ikke bare revitalisert butikken, men også styrket samfunnet.

Butikken har opplevd en betydelig vekst siden ekteparet overtok, og med en nyåpnet høyteknologisk butikk håper de utviklingen fortsetter.

– Med god hjelp fra Merkur har vi hatt muligheten til å utvikle butikken, til stor glede for oss og kundene, sier Synøve.

Positive og spente

For Synøve og Torfinn representerer denne dagen ikke bare en forandring i butikkens teknologi, men også en positiv endring i deres arbeidshverdag.

– Vi håper å få mindre papirarbeid på kveldene, og mer tid til kundene og varepåfyll i løpet av dagen. Dette er med på å gjøre livet litt enklere, forteller butikksjefen.

De ser frem til å følge butikkens utvikling og hvordan den vil påvirke deres og kundenes daglige liv.

Kundene er utrolig spente og positive til endringen. Noen er også overrasket.

– Flere kunder har sagt de ikke visste dette gikk an. De er veldig overrasket over at vi lar de låse seg inn til alle døgnets tider, forteller Synøve.

IMG_0198JPG

Folk lytter spent til orføreren som holder tale på åpningsdagen. Dette bildet er tatt i café/pub-delen av butikken, med en flott sjøutsikt.

Ved å bruke betalingskort på den gule boksen plassert ved inngangsdøren kan kundene komme seg inn i butikken selv uten om bemannet åpningstider.

Med de selvbetjente kassene skanner du varene du ønsker, betaler, og forlater butikken.

Teknologien skapt for å være intuitiv og enkel for alle å forstå.

– Vi gleder oss til å følge med på utviklingen, forteller Synøve avslutningsvis.

 

Kommunikasjon Libery Now,
Ida Amalea Furseth