Et viktig knutepunkt blir høyteknologisk
Den 1. juni 2024 var det duket for en høytidelig åpning av Verma Nærbutikk som høyteknologisk og delvis selvbetjent. Butikken ligger i Rauma kommune i Møre og Romsdal fylke. Omringet av store fjell og slående natur var bygda samlet for fest.
1. juni 2024
Ordføreren i Rauma, Yvonne Wold, stod for den offisielle åpningen og holdt en inspirerende tale om betydningen av butikken for lokalsamfunnet.
Butikksjef Marit Kvam ønsket alle velkommen og takket for det solide oppmøtet.
Festen ble komplettert med grillmat, kaffe og kaker, og både lokalbefolkningen og noen nysgjerrige turister nøt den livlige atmosfæren.
Det var en dag fylt med latter, gode samtaler og en felles følelse av forventning for hva den nye teknologien vil bringe.
Det er mange bidragsytere som har stått på for at dette skulle skje, og hun ønsket å trekke frem Merkur.
– Vi ønsker å takke Merkur for et godt samarbeid. Dette hadde ikke vært mulig uten dem, forteller Marit.
Spent
De ansatte består av to faste- og to deltidsansatte. Derfor har butikken i mange år blitt drevet med begrensede åpningstider, fra klokken 11 til 17 på hverdager og 11 til 14 på lørdager.
Men med den nye delvis selvbetjente løsningen som gjør det mulig for folk å låse seg inn med bankkortet, vil butikken ha åpningstid fra 06–23 hver dag, hele året.
Kundene kan dermed handle når det passer dem best.
– Vi er veldig spente, men jeg tror dette blir veldig bra, forteller hun.
Viktig knutepunkt
Butikksjefen kunne også fortelle at kundene er positive og gleder seg til å ta i bruk butikken i ny drakt.
– Butikken er et viktig knutepunkt i bygda, så det er fint å kunne investere i at den blir mer tilgjengelig, forklarer hun.
Ansatte kommer likevel til å være i butikken mellom 11 og 16 i ukedagene, både for å bestille og fylle på varer. De har også en annen viktig oppgave.
– Vi har en kaffekrok som blir mye brukt. Vi må jo selvfølgelig være her for å sette på kaffen, forteller hun med et smil.
– Jeg liker å ha troen på folk
Til tross for de positive tilbakemeldingene har det vært noen bekymringer blant kundene angående tyveri og svinn.
Marit Kvam avviser imidlertid disse bekymringene med ro.
– Jeg liker å ha troen på folk. Likevel har vi 17 overvåkningskameraer og registrering av bankkort, så jeg er ikke bekymret, forklarer hun.
Kvam understreker at de har sett til erfaringer fra lignende butikker, som har vist at systemet fungerer godt.
– Det er alltid litt usikkerhet med noe nytt. Litt svinn vil det alltid være, men vi har gode tiltak på plass for å håndtere det, sier hun optimistisk.
Einar Uvsløkk, leveranse- og kvalitetsansvarlig i Liberty Now, forteller at det har vært moro å jobbe sammen med Nærbutikken Verma.
– Blant ildsjelene som har ledet arbeidet med digitaliseringen hos Verma finner vi også spennende teknisk kompetanse, noe vi synes er ekstra morsomt. Vi har hatt gode og spennende samtaler med Hans Kr Myrabø hos Verma rundt dette, sier Einar.
Han forteller også at det er mange som er nysgjerrige på dette med tyveri.
– Vi kan vel røpe at teknologien som er installert er svært avansert, slik at butikken har bedre kontroll enn det som er mulig å få til i en tradisjonell butikk når det gjelder tyveri. Liberty Now er alene om å ha spesialteknologi for uautorisert handler, tyveri og svinn, som nå er å finne på Verma, sier Uvsløkk
Kommunikasjon Liberty Now,
Ida Amalea Furseth