BUTIKK SIDEN 1937; NÅ ÅPNET DE FOR FRAMTIDA!

Mandag 10. juli klokken 17:00 var det offisiell åpning av Nærbutikken Engesland som høyteknologisk, delvis selvbetjent butikk. Styremedlem og prosjektleder for den digitale satsningen, Olav Kristian Gunnarsen Dovland, ønsket velkommen og kunne fortelle at butikken nå inviterer til handel fra klokken 06-23 hver eneste dag. – Dagen i dag er nok en milepæl for Nærbutikken Engesland, sa Dovland til de fremmøtte.

Engesland er ei bygd i Birkenes kommune i Aust-Agder, og er tidligere sentrum i det som en gang var gamle Vegusdal kommune. Bygda ligger på oversiden av Ljosevatnet, som blant annet er kjent for sin rike ørretbestand. 

Dovland kan fortelle at det har vært butikk på Engesland sammenhengende siden oppstarten helt tilbake i 1898. Butikken har holdt til i dagens lokaler fra 1937. Siden 2012 er det bygdeeide selskapet Engesland Handel som har driftet butikken. 

Butikken er veldig viktig for både fastboende og hytteeiere

Butikken er viktig for de fast husstandene i nærområdet, i tillegg til at det sokner 2-300 hytter til Nærbutikken Engesland.Bilde 1 - hovedbildejpg

Butikken er en viktig sosial møteplass. Det var stort fremmøte på åpningen, i alle aldere, fra 1 til 90 år.

Hvorfor har dere valgt å investere i høyteknologisk butikk?

-Vi synes at vi som bor her skal ha tilgang til å gjøre handel utenfor det som regnes som normal arbeidstid slik de har andre steder. Fra i dag har vi derfor åpent fra klokken 06 til 23 syv dager i uken. Dessuten ønsker vi å øke omsetningen for å sikre at butikken kan gå greit økonomisk fremover. I tillegg er det jo veldig hyggelig for hyttefolk å kunne kose seg hele dagen på hytta, uten å måtte tenke «oi, nå må vi rekke butikken før den stenger?», forteller Dovland med et smil.

Dovland sier også at det var viktig å få åpnet butikken nå tidlig i sommersesongen, da juli og august er svært viktige måneder omsetningsmessig med mange som er på hytta og ellers andre tilreisende.

-Vi er stolte over å være relativt tidlig ute med å ta i bruk RMA-teknologien. Vi har stor tro på at dette er framtida. Systemet er enkelt og intuitivt, for både unge og eldre, understreker Dovland.

mann foran 18 rs skapetjpg

Han forteller videre at det skal bli spennende å se hvilke varer som vil selge mer, og hvilke varer som i mindre grad blir påvirket av det nye handlemønsteret. 

-Ja, kanskje vi rett og slett må lære oss varebestilling på nytt? Det blir i alle fall interessant å se hvilke endringer vi selv må gjøre også for å tilpasse oss hva kundene ønsker å handle.

Spennende prosjekt

- Vi har jobbet planmessig gjennom flere år med å gjøre Nærbutikken Engesland til en butikk for framtida! Med god hjelp fra Roy Mikalsen, vår lokale Merkur-konsulent, har vi laget en plan for utviklingen av butikken gjennom Merkur-programmet, og nå har vi fått til høyteknologisk butikk. Det neste prosjektet for oss blir solcellepaneler. Kanskje allerede til neste år? avslutter en strålende fornøyd Olav Dovland.

Gledelig samarbeid

- Det er jo ikke hver dag vi får gleden av å jobbe sammen med en professor i forbindelse med oppkjøringen av høyteknologisk butikk. Olav G. Dovland som er styremedlem i butikken er også professor i matematikk, og jeg vet også at han har formell kompetanse innenfor IT, sier Hans Olav Bakås, CEO i Mat-Norge.

- Dette har vært et godt og planmessig gjennomført prosjekt hvor Dovland har vært prosjektleder, og hatt full kontroll på alle detaljer. Jeg er imponert over engasjementet fra Dovland og hans folk, i arbeidet med å skape framtida for butikken og kundene, sier Bakås.

Steinar B. Christensen
Kommunikasjon Mat-Norge