NRK UTTALER AT 4 AV 10 NORDMENN SLITER DIGITALT: - MAT-NORGES TEKNOLOGI KLARER ALLE Å BRUKE

I et innslag på NRK Dagsrevyen den 5.januar opplyser de at nesten 4 av 10 nordmenn har problemer med digitale tjenester i hverdagen, og mange opplever derfor et såkalt digitalt utenforskap. Mat-Norges teknologi er enkel å bruke, og gir gode kundeopplevelser. – Vår teknologi er utviklet for at alle skal være inkludert, sier CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås.

Med Mat-Norges RMA-Butikkstyring blir dagligvarebutikken selvbetjent, og driftes ved hjelp av smart teknologi som gir friksjonsfrie kundereiser – uansett alder, helse- og livssituasjon. Mange av butikkene er døgnåpne, og tilgjengelig på en helt annen måte enn før.

Kunden får adgang til butikkene som bruker RMA-butikkstyring ved å «tæppe» seg inn med et betalingskort som «adgangskort», eller lignende løsninger som for eksempel Apple Pay. Du trenger ikke å laste ned noe, som en app eller Bank-ID, for å bruke butikken

Kameraer følger med hele tiden. Har kunden behov for assistanse så kan en ansatt når som helst se og snakke med kunden, ta over kassen og bidra. Så selv om butikken er helt eller delvis selvbetjent, så er hjelpen aldri langt unna. Dette gjelder også ved aldersbestemte varer, som styres etter samfunnets lover og regler.

– Mat-Norge har nulltoleranse for digitalt utenforskap. Vi ønsker å ha så lav terskel som overhodet mulig på våre løsninger – nettopp for å sikre at «alle skal med», sier Bakås og Mat-Norge.

Frihet i butikken

Mat-Norges teknologi har siden oppstarten bygget på å være tilpasset brukerferdigheter hos kunder og ansatte, og skal sikre gode kunde- og brukeropplevelser i alle aldersgrupper uten friksjon.

Da selskapet startet opp i 2014 ble det gjennomført omfattende kundestudier for å utvikle Mat-Norges strategi om å levere en frihet ingen annen teknologi hadde gitt sine kunder før. Både for butikkene som ønsket systemet Mat-Norge tilbyr, men også deres kunder som skulle bruke butikkene. Informasjonen som kom frem under disse kundestudiene var essensiell i strategien.

– I mars 2021 analyserte vi brukergruppen «over 60 år» som viste utenforskap på 0,6% ved bruk av vårt system. Dette er et resultat vi er stolte av, sier Bakås.

– Vi jobber hver eneste dag med å unngå kundefriksjon i handleopplevelsene uansett aldergruppe. For eksempel brukergruppen «over 60 år» utgjør rundt 16% av kundegrunnlaget i dagligvare. Det er en stor og viktig gruppe som vi må ta vare på, meddeler Christian Lindal, COO i Mat-Norge.

Frihet er et viktig stikkord for Mat-Norge. Bakås forklarer at begrepet «It’s about freedom» kom fra kundene.

– Det startet med at butikk-kunden fikk en stor frihet som følge av at butikken bestandig var tilgjengelig, og det fortsatte med at ansatte følte de fikk en enorm frihet som følge av at butikken kunne være åpen uavhengig av om de var der eller ikke.

Bilde 2jpg
Hans Olav Bakås, CEO i Mat-Norge, demonstrerer hvordan en selvbetjent kasse fungerer.

Modenhet og ferdighet

– En av hjertesakene til Mat-Norge er at vi tror på mennesker og teknologi, sammen. Det er dette som er fremtidens butikk, sier Stina Robberstad, kreativ leder i Mat-Norge.

RMA-Teknologi er et helt økosystem, og bygger på allerede etablerte enheter og systemer. Inne i butikken handler kunden på vanlig måte, og avslutter handelen i en selvbetjeningskasse, med kameraer som følger med.

Systemet er alltid oppe og går, og jobber derfor hele tiden for å passe på det som skjer. Dette gjør også at butikken sier ifra når butikken trenger å bli betjent — og på den måten lever butikken.

Ved behov kan også ansatte alltid ta kontakt med Mat-Norge for få hjelp.

Dette er avansert teknologi, som skal gjøre kundereisen enkel og friksjonsfri. Teknologien er i stadig utvikling, og Mat-Norge jobber hver eneste dag for å gjøre opplevelsen enda bedre for alle.

– Modenheten på teknologien skal følge kundenes ferdighet, sier Lindal.

bilde 3png
Gjengen i Mat-Norge jobber hardt hver dag for å skape gode kundeopplevelser for alle.

– Jøss, det fungerte fint

Snarkjøp Samhald, med daglig leder Simen Markussen, kunne fortelle til Mat-Norge at han inviterte til en «eldrekveld» når han åpnet sin høyteknologiske dagligvarebutikk i 2022.

Tilbakemeldingene fra 90% av de eldre var at de synes det var enkelt å bruke, og det er mange som er innom hver dag nå.

– Mange kommenterte «jøss, det fungerte fint», og at det gjorde handleopplevelsen både enkel og effektiv. Dette er gøy å høre, sa Stian Garstad fra Snarkjøp Bamble til Mat-Norge, da de åpnet i 2022.

Da Jokers første høyteknologiske butikk ble åpnet 10.mars 2022 i Hesselbergs gate i Skien, sa 80 år gamle Ingrid Øvrum til en journalist at hun synes det var veldig allright å betjene seg selv.

– Slike uttalelser fra kundene forteller meg at vi lykkes med vår utvikling, sier Mat-Norge avslutningsvis.


Camilla Haugland
Kommunikasjon, Mat-Norge

Stina Robberstad
Kreativ leder, Mat-Norge