NÆRBUTIKKEN VEITASTROND TAR STEGET INN I HØYTEKNOLOGISK DRIFT. – HELE BYGDEN STILTE OPP PÅ ÅPNINGEN!

Foto: Hildegunn S.Heggestad

Nærbutikk Veitastrond blir nå åpen 365 dager i året, og kundene har vært veldig nysgjerrige på den nye driften. – Åpningsfesten gikk veldig bra! Vi er veldig spente på hvordan dette vil utvikle seg, sier daglig leder i Nærbutikken Veitastrond, Richard Nes.

Søndag 19.juni var det storstilt åpning av butikken. Hele bygden stilte opp, og de fikk gode ord fra ordfører Ivar Kvalen og Merkur-konsulent Atle Stalheim.
–Ordføreren sa blant annet at det var litt kult at Veitastrond nå var den plassen i Sogn som hadde best tilgjengelighet på dagligvarer, sier Nes.
Større trykk - bedre butikk
– Dette gir oss lengre åpningstider og bedre tilgjengelighet for kundene. Vi går fra å ha åpent 6 dager i uken, til 365 i året. Vi håper at det vil gi høyere omsetning, og at større varetrykk igjen vil gi bedre butikk. Det er veldig spennende å drive høyteknologisk butikk, sier Nes.

Han sier samtidig at det er uvant å følge med på kundene via kamera.
– Det er fortsatt litt utenfor komfortsonen, men systemet fungerer veldig bra, og det har gått overraskende raskt å bli vant til den nye teknologien.
Nærbutikken Veitastrond drives av Richard Nes og Anett Moen, som bor i andre etasje over butikken.

– Vi overtok butikken i 2009, og det er ingen andre ansatte enn oss – utenom sommervikarer, sier Nes.

Gave MatNorgejpg
Eierne av Nærbutikken Veitastrond, Anett Moen og Richard Nes, sammen med Atle Stalheim (Merkur). FOTO: Hildegunn S.Heggestad

– Vi har fått mye støtte
Nes kan fortelle at butikken er viktig for bygden.

– Det er tre mil til nærmeste plass, på en kronglete og rasutsatt vei. Nærbutikken er viktig både som handelssted og samlingssted, og innbyggerne er veldig lojale til butikken, sier han.

Nærbutikken Veitastrond har hatt gode støttespillere i ryggen for å få dette til.

Merkur har vært viktig. Det sikrer at utkantbutikker som oss kan få fortsette å holde på og eksistere, og utvikle oss i takt med standardene som kreves, forklarer Nes.

– Vi har fått mye støtte fra butikk-kjeden Nærbutikken, og NorgesGruppen. Vi har ikke møtt motstand i prosjektet, og er fornøyde med driftsformen vi har i dag. Kundene har også vært veldig spente og nysgjerrige i forkant, og vi treffer enda flere kunder enn før, legger han til


Snorklipping ordfrarjpg
Snorklipping foran butikken, med ordførar i Luster kommune, Ivar Kvalen.
FOTO: Hildegunn S.Heggestad

Håper på en travel sesong
Sommeren er rett rundt hjørnet, og Nes ser frem til sesongen.

– Vi går rett inn i høysesongen, og har store forventninger. Vi regner med en travel sommer. Selvbetjente kasser i butikken er utrolig enkel å bruke, og de fleste får det lett til. Det gir mestringsfølelse til kundene, sier han.

Kundene har så langt vært tilfredse med de nye tiltakene.

– De synes det er bra å ha en butikk som satser. Butikken er jo betjent som vanlig på dagtid, og vi lover våre kunder at de skal få all den hjelpen de ønsker seg, sier Nes.

– Vi er veldig spente på å se hvordan dette vil utvikle seg. Vi håper jo selvsagt på fornøyde kunder og mer salg. I tillegg håper vi at vi med tiden får en mer fleksibel arbeidstid, som gir oss mulighet til litt fri innimellom, avslutter han.

288672325_10158993305359423_8150981725606850516_njpeg
Det var mange som hadde møtt opp til åpningen av Nærbutikken av Veitastrond.
FOTO: Hildegunn S.Heggestad

Camilla Haugland
Kommunikasjon Mat-Norge