NÆRBUTIKKEN SØRARNØY TENKER PÅ FREMTIDEN, OG TAR I BRUK RMA-TEKNOLOGI: -DET HAR VÆRT HÆLA I TAKET!

F.v. Kjededirektør Kjetil Flåterud (Kjøpmannshuset/Norgesgruppen) og butikkeier Geir Harald Olaussen.

Fredag 3.juni var det klart for å åpne opp Nærbutikken Sørarnøy, som går inn i rekken
av høyteknologiske butikker i Norge i regi av NorgesGruppen, i tett samarbeid med Mat-Norge AS. Øyen ligger i Gildeskål kommune, og der bor det knappe 300 mennesker. – Jeg trodde ikke det skulle komme så mange folk på åpningen, men det kom rundt 100. Det var overraskende, sier Geir Harald Olaussen, eier og daglig leder i Nærbutikken Sørarnøy.

Når Mat-Norge ringer til Nærbutikken Sørarnøy er det idylliske måkeskrik i bakgrunnen, og man hører på Olaussen at åpningsdagen har vært bra.

– Det gikk over all forventning! Det ble spist mye kake, ordføreren var der med ordførerkjedet sitt og det var mye folk - så det var veldig kjekt. Det har nesten vært i overkant trivelig, ler Olaussen.

– Vi måtte tenke på fremtiden
Fredag 3.juni klokken 11 var det altså tid for å åpne Nærbutikken Sørarnøy med høyteknologisk drift.

Nærbutikken Sørarnøy er en liten butikk, med mye å gjøre. Olaussen eier butikken sammen med sin kone Arita, og de har i tillegg to andre ansatte.

– Vi har både café, bar, post i butikk og båtekspedisjon. Så det er nok å henge fingrene i, sier Olaussen lattermildt.

Han var spent på overgangen til høyteknologisk drift.
Bilde 2jpg
F.v. Arita Olaussen (eier), Geir Harald Olaussen (eier) og Ordfører Bjørn Magne Pedersen.

– Det har vært hæla i taket! Man kjenner det jo litt i kroppen, når man går over til høyteknologisk drift. Det var litt skummelt. Det er mange kunder som har vært spent også. Men vi måtte tenke på hva som var best for oss å gjøre, sier Olaussen.

Han forteller at de den siste tiden hadde slitt med å rekruttere nye ansatte. Da måtte de tenke i nye baner.

– For oss handler det mye om at vi ikke må springe rundt, og jobbe oss fordervet. Da måtte vi få bedre rammer. Vi måtte brukt mye penger på å restaurere og fikse gamle anlegg, så til syvende og sist måtte vi tenke på fremtiden. Den nye driften gir oss noen store fortrinn, og gir butikken en fremtid, sier Olaussen.

Nærbutikken er viktig for øyen
Olaussen og de ansatte ser at butikken er viktig for lokalsamfunnet.

– Det er ikke en selvfølge at det skal være en butikk her. Vi er få som bor her, men nærmeste butikk er helt inne på fastlandet. Det er kun båtforbindelse, sier Olaussen.

– Vi har hatt en laksefabrikk her i mange år, som er renovert. Det har vært en trygghet for oss. Men hvis vi ikke hadde vært her, så er det ikke sikkert at de hadde vært her heller. Så alt henger sammen. Hadde vi lukket dørene, så hadde man merket det på øyen, legger han til.

Men stille har det ikke vært med den nye driften. Olaussen kan fortelle at det var mange kunder som fikk teste selvbetjeningen.

– Første dagen hadde vi mange kunder som var innom etter betjent åpningstid, og det er flere som har vært innom senere. Det er fantastisk. De få kundene som var skeptiske i forkant fikk prøve kassen, og da ble tonen positiv med en gang, sier han.

Bilde 1jpg

Mange prosjekter på gang
Selv om det meste har gått bra til nå, så kommer det alltid spenningsmomenter.

– Vi fikk ny terminal til bensinpumpen vår forleden, som er døgnåpen. Der hadde det satt seg fast et halvt bankkort! Det er kjempeflott når teknologien funker, men det var litt utfordrende da. Men vi finner ut av det, ler Olaussen.

– Vi utvikler oss så godt vi kan, og vi synes at den høyteknologiske driften er kjempespennende.

Hva står ellers på agendaen fremover nå for butikken?

– Nei, nå skal vi fortsette å finne på nye ting. Vi begynte på et prosjekt med flytebrygge rundt anlegget her. Så blir det inn med nytt frysetorg, og å blir det å ferdigstille alt med den nye høyteknologiske driften. Så prosjektene står i kø, sier Olaussen engasjert.

– Jeg har en god følelse for fremtiden til butikken, sier en fornøyd butikkeier.

Bilde Mariannpng

Fra Merkur som er Kommunal- og distriktsdepartementets program for å utvikle og styrke små butikker i Distrikts-Norge, deltok Mariann Høyen, som har hatt en sentral rolle i prosjektarbeidet med digitaliseringen av butikken.  

Camilla Haugland
Mat-Norge