NÆRBUTIKKEN OMLID HAR SIKRET FREMTIDEN MED HØYTEKNOLOGISK DRIFT

FOTO: Roy Michaelsen

Nærbutikken Omlid ligger rett ved hovedveien i Åmli, og de beskriver seg selv som nærbutikken der du finner alle varene du trenger til din daglige handel.
Det har vært butikk i nærområdet i over 100 år, og nærbutikken tror på god gammeldags service - nå kombinert med høyteknologisk drift.
– Den nye driften betyr et bedre tilbud til kundene våre, sier daglig leder Gunn Siri Ousdal.

Lørdag 2.juli var det Nærbutikken Omlid sin tur til å åpne butikken som høyteknologisk. Det ble en vellykket dag, med musikk av Sirdal Trekkspillgruppe, taler, lotteri, kaker og kutting av snor med Norgesmesteren i ljåslåing.

– Det var god stemning. Det var nok langt over 100 personer tilstede, kanskje opp mot 150. Det blir åpent i natt for første gang med meg på telefonvakt, sier en tydelig spent Ousdal.

Hun ser frem til nye tider.

Butikken klarer seg selv
– Nå kan kundene alltid handle. Tidligere har vi kun hatt ekstra åpent noen helligdager, men nå kan vi gi et bedre tilbud til kundene våre, sier Ousdal.

Nærbutikken er eid av bygden, og ble stiftet desember 2012. De er i dag fem ansatte i Nærbutikken Omlid, i tillegg til en som er innleid til fakturering.

– For oss betyr det at vi forhåpentligvis kan redusere arbeidsdagen, og dersom vi skulle bli syke en dag og ikke finner vikar - så kan butikken klare seg likevel, forteller Ousdal.

thumbnail_Image v2jpeg
Fra venstre: Kjedekonsulentene Nærbutikken/Joker Christian Lykken, Roy Michaelsen fra Merkur Agder, daglig leder Gunn Siri Ousdal og butikkens tre øvrige ansatte.

Ousdal forteller at butikken er viktig for nærområdet.

– Det er cirka 40 husstander som hører til butikken. I selve Omlid bor det bare folk i fire hus, så butikken er et samlingspunkt i bygden. Vi har blant annet gratis kaffe i kaffekroken vår, sier hun.

– Vi må legge om rutinene våre for å tilpasse oss, og alltid fylle opp butikken før vi går hjem. Vi har jo både jernvarer og landbruksutsalg, så vi må passe på nå siden alt skal være tilgjengelig hele døgnet.

Lang fartstid
– Jeg har fulgt med på Omlidbutikken siden 1985, og sett dem streve med å holde hodet over vannet. Butikken var opprinnelig et handelslag som stoppet opp på 80-tallet. Dagens bygdeeide driftsform har gitt resultater, med god innsats fra styret og de ansatte med Gunn Siri Ousdal som daglig leder, forteller Merkur-konsulent i Agder, Roy Michaelsen.

Michaelsen var tilstede under åpningen av Nærbutikken Omlid.

– Det ble snakket mye om at pågangsmot, vilje til å ikke gi opp, tenke nytt og være villig til å se muligheter kan være redningen, sier han.

thumbnail_Image4jpeg

– Jeg har lengst fartstid i Merkur-systemet, og har bakgrunn som dagligvarekjøpmann og bensinstasjoneier, i tillegg til konsulent. Det har vært en styrke for å forstå utfordringer de små butikkene har i dag.

Michaelsen kan fortelle at Agder har størst andel av bygdeeide butikker, med 19 av 60 butikker.

– Dugnadsånd og pengeinnsamling for videre butikkdrift er stort i Agder. Det er med på å holde liv i bygdene som ellers hadde stått uten butikk.
Bruk av ny teknologi er redningen for de mest utsatte distriktsbutikker. Uten butikken så “dør” bygden, legger han til.
thumbnail_Image2jpeg
Koselig del av butikken. FOTO: Roy Michaelsen

Fremtiden er her Heldigvis blir Nærbutikken Omlid etter planen værende lenge fremover.

– Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger. Noen har vært litt skeptiske til dette med fingeravtrykk og overvåking. Jeg tenker at dette var en investering for å sikre videre drift av butikken og arbeidsplasser i distriktet, sier Ousdal.

Det er lett å se at Ousdal og nærbutikken ønsker det beste for kundene. Med gratis kaffe i kaffekroken, det store og varierende utvalget i butikken og nå tilgjengelighet døgnet rundt - så viser de vilje til å ville ta vare på bygden.

Nå kan de holde tritt med utviklingen og konkurransen på markedet, og få sjansen til å holde seg gående - takket være teknologien.

– Det blir spennende å se fremover hvordan dette fungerer, men jeg har en bra følelse, avslutter Ousdal

Camilla Haugland
Kommunikasjon Mat-Norge