FØRSTE DØGNÅPNE BUTIKK I NISSEDAL: – TEKNOLOGIEN GIR TRYGGHET

Lørdag 29.april hadde Nærbutikken Nissedal den store gleden av å invitere til åpningsfest av butikken, som den første døgnåpne butikken noensinne i Nissedal. Ordfører Halvor Homme var til stede, i tillegg til Merkur-konsulent Hallvard Christensen, Hans Olav Bakås fra Mat-Norge og kunder. – Teknologien er enkel, kundevennlig og en løsning som gir god støtte til oss som kjøpmenn, sier daglig leder og medeier Ian Parry-Jones.

– Det var en vellykket åpning! Det var mange som møtte opp, både fastboende og fritidsinnbyggere. Og systemet og teknologien har så langt fungert utmerket! forteller Parry-Jones fornøyd.

Ordfører Halvor Homme var tydelig stolt på åpningen over å ha en slik satsning i Nissedal kommune.

– Systemet kan brukes av alle, og både de yngste og de eldste synes det er brukervennlig og spennende, sier Parry-Jones

IMG_7332JPEG

– Teknologien er enkel

– Før jeg ble kjøpmann jobbet jeg i IT-bransjen i rundt 25 år. Jeg har alltid syntes at det er spennende med ny teknologi, uansett bransje. Jeg er en ekte teknologi-nerd, og det tror jeg kundene også vet, sier Parry-Jones lattermildt.

– Vi valgte Mat-Norge sin teknologi fordi den er veldig enkel, og er en trygg måte å styre butikken på. Den er kundevennlig, og har ikke gitt bratt læringskurve verken for oss ansatte eller kundene. Det er en enkel løsning som gir en god trygghet for kjøpmannen.

IMG_2815JPEG
Tidligere har ikke butikken hatt anledning til å ha åpent på søndager, så de gjorde blant annet en vurdering i forhold til dette.

– Det er langt flere hytteeiere enn fastboende her i Nissedal, og det er mange pendlere. Det er rundt 2-300 fastboende og 2-3000 hytteeiere. Det er lang vei til butikker og apoteker ellers, så nå kan alle kundene rekke innom oss døgnet rundt — året rundt.
IMG_7314JPEG

Smertefritt samarbeid

Parry-Jones la tidlig merke til Hegna Landhandel, Norges første høyteknologiske butikk, og var raskt i diskusjon med NorgesGruppen for å forsøke å få til tilsvarende for sin butikk. Til slutt ble det altså klaff.

IMG_7263JPEG
F.v.: Hans Olav Bakås (CEO Mat-Norge), Hallvard Christenson (Merkur-konsulent),  Ian Parry-Jones (Butikksjef og medeier) og  Ordfører Halvor Homme. 

– Uten Merkur-programmet så hadde det vært veldig vanskelig å få dette til. Merkur har vært viktig for butikken vår siden vi starten for 10 år siden, med mange andre prosjekter også. Så vi er veldig takknemlig for all denne støtten, sier Parry-Jones.

– Samarbeidet med Nærbutikken-kjeden har også gått smertefritt. De har vært veldig ivrige, og mente at dette var en klok beslutning for vår butikk.


IMG_7337JPEG

Viktig å være til stede

Parry-Jones tok over butikken for 10 år siden. Da hadde butikken vært nedlagt en periode.

– Det er en knalltøff konkurranse i bransjen, så vi merker at vi må ligge i forkant for å beholde de kundene vi har, og for å oppleve vekst. Vi håper å kunne beholde butikken lenge for bygden, og se til at den har en trygg fremtid. Teknologien hjelper oss her, sier han.


IMG_2814JPEG
Parry-Jones forklarer at butikken er en viktig del av nærområdet blant annet fordi den har mange servicefunksjoner som post, pakkeutlevering og apotek.

– Her kan kundene hente ut reseptbelagt medisiner, og med en del eldre mennesker som bor her blant annet, så er det veldig viktig at vi er til stede. Derfor er vi her også betjent på dagtid som før, sier han.

– Det er vinn-vinn for alle parter, legger han til avslutningsvis.

IMG_7277JPEG


Fakta om Merkur-programmet
  • Merkur-programmet er Kommunal- og distriktsdepartementets program for å utvikle og styrke butikker i Distrikts-Norge. 
  • Målet er å sikre folk i distriktet tilgang til en nærliggende dagligvarebutikk og bokhandel med god kvalitet.
  • Merkur har 10 konsulenter som gir kjøpmenn opplæring og rådgjeving.
  • Merkur arbeider for at butikkene skal få tilleggstjenester som gir større lønnsomhet og gir innbyggerne i lokalsamfunnet. 
  • Merkur gir økonomisk støtte til viktige investeringer knytt til dagligvarebutikk og drivstoffanlegg.

Camilla Haugland
Kommunikasjon Mat-Norge